Vi bygger en mer rättvis och hållbar framtid

B2 Impacts ESG-strategi vilar på tre grundpelare: miljöansvar, socialt ansvar och etisk styrning. Vi är verksamma i över 20 länder, där ansvarfullhet är en naturlig del av våra dagliga beslut. Vi nöjer oss inte med att uppfylla kraven, vi strävar efter att leda genom exempel och skapa verkligt värde för våra kunder, medarbetare, partners och samhället.

Digitalisering är vårt viktigaste verktyg för att minska på vår miljöpåverkan . En stor del av vårt koldioxidavtryck kommer fortfarande från fysiska brev. Därför satsar vi på digital kommunikation och automatisering: det skyddar miljön, förbättrar kundupplevelsen och sänker kostnaderna.

  • Årlig beräkning av koldioxidavtryck, inklusive resor och distansarbete.
  • Vårt mål är koldioxidneutralitet.
  • Reseprinciper som prioriterar kollektivtrafik och lågutsläppsfordon.
  • Pappersfri kontorspraxis och tydlig återvinning.
En kvinna sitter i en hängmatta på en klippa vid vattnet.
En kvinna sitter i en hängmatta på en klippa vid vattnet.

Vi anser att en mänsklig syn på skuldhantering och medarbetarnas välbefinnande är grunden för ett hållbart företagande. Vår verksamhet påverkar människors liv direkt och bidrar till samhällets ekonomiska stabilitet, därför är ansvar inte ett val för oss, utan en självklar del av allt vi gör.

  • Empatisk kundkontakt och lösningsinriktade tjänster.
  • Delegationen ger röst åt kundernas erfarenheter.
  • Jämlikhet, mångfald och välbefinnande i fokus.
  • Främjande av finansiell kunskap, ungdomsprojekt och frivilligarbete.
Kollegor sitter tillsammans på rasten.
Kollegor sitter tillsammans på rasten.

God styrning är ryggraden i vårt hållbarhetsarbete. Vi har alla ett ansvar att agera etiskt och  att rapportera oegentligheter. Men vi förväntar oss inte bara ansvar; vi ger också verktyg och stöd för att göra det möjligt i det dagliga arbetet.

  • Tydlig Code of Conduct, våra etiska riktlinjer, som uppdateras regelbundet.
  • Visselblåsarkanal införd före lagkrav.
  • Regelbundna revisioner och höga dataskyddsstandarder.
  • ESG-kriterier i samarbeten och leverantörsval.
Kvinnans händer på tangentbordet.
Kvinnans händer på tangentbordet.

För våra finska verksamheter fokuserar hållbarheten på fyra centrala områden:

Kundnöjdhet

Hög kundnöjdhet är en hederssak för oss. Våra kunder kan lita på att de får professionell service och vi strävar efter att förstå våra kunders individuella situationer och säkerställa att de får det stöd de behöver för att hantera sin ekonomiska situation.

Personalens välmående och trivsel

Vi bryr oss om vår personal och är engagerade i att upprätthålla en jämställd, rättvis och inkluderande arbetskultur. Vi behandlar alla medarbetare likvärdigt, oavsett kön, ålder, sexuell läggning, hudfärg, etnisk bakgrund, fysiska funktionsnedsättningar, religion eller civilstånd. Vi satsar på personalens holistiska välmående samt kompetensutveckling genom olika insatser. Vi skapar en trivsam arbetsmiljö och tillämpar en könsneutral lönesättning för att stärka medarbetarnas motivation.

Samhällspåverkan och stöd för en sund ekonomi

Vi är en aktiv samhällsaktör och ser vår roll som betydande i arbetet för en sundare ekonomi – både för privatpersoner och företag samt i ett bredare samhällsperspektiv. Vi påverkar samhället genom olika initiativ, både på egen hand och genom vårt engagemang i Suomen Perimistoimistojen Liitto (SPL), den finländska branschorganisationen för inkassoföretag.

Etiska affärsprinciper

Vi agerar transparent, ärligt och ansvarsfullt, i enlighet med lagar och förordningar, samtidigt som vi respekterar rättigheterna för våra anställda, kunder och samarbetspartners. Vi genomför alla myndighetskrav enligt gällande lagar och regler och informerar kontinuerligt och tillräckligt om företagets utveckling. Vi följer etiska affärsprinciper i all vår verksamhet och gör mer än vad lagstiftningen kräver.