De osäkra ekonomiska tiderna påverkar finländarnas vardag och ekonomihantering. Forskningsinstitutet Norstats undersökning*, beställd av B2 Impact, visar att en sjättedel (17,1 %) av alla finländare har varit kund hos ett indrivningföretag under det senaste året. Bland unga vuxna är andelen ännu högre: ungefär en fjärdedel (24,4 %) av alla 25–34-åringar som deltagit i undersökningen har varit kunder hos ett indrivningföretag.
Omkring en av tio (8 %) av alla respondenter har fått flera påminnelser om indrivning och betalning, medan mer än hälften (54 %) av dem som har fått flera påminnelser känner att de inte har fått stöd för att hantera sin ekonomi. Denna utmaning hanteras av B2 Impact genom stöd i finansiell färdighet.
”Ingen vill medvetet skuldsätta sig. Indrivningbolagen har en roll och ett ansvar att stärka finländarnas ekonomiska kompetens och att arbeta enligt en medmänsklig modell för indrivning av skulder. I vårt fall handlar det om människoorienterat stöd, rådgivning och vid behov handledning i skuldsanering. Genom att stödja utvecklingen av ekonomiska färdigheter kan vi hjälpa våra kunder och förebygga att personerna blir kunder igen”, säger B2 Impacts VD Jennie Ollila.
Betalningsuppmaningar är också delvis könsuppdelad; 58 procent av dem som har fått flera betalningspåminnelser är män. Bara tanken på inkasso är stressande för män, då upp till 63 procent av männen uppger sig vara rädda för indrivning, även om de inte har betalningsproblem från förut.
Det finns tre distinkta kundgrupper i det finländska skuldlandskapet
Enligt Ollila finns det grovt sett tre grupper i det finländska skuldlandskapet: de obetänksamma, de som lever över sina tillgångar och de som samlar på sig skulder.
”Enligt undersökningen är den främsta orsaken till att hamna i indrivningförsök personlig försumlighet, och nästan fyrtio procent av respondenterna uppger detta som orsaken till att de fått betalningskrav. I en hektisk värld är glömska ganska vanligt och förståeligt. Den här gruppen brukar lösa problemet snabbt och vi är inte oroliga för dem”, säger Ollila.
I stället lever en del finländare regelbundet över sina tillgångar. De betalar sina räkningar sent och möter ekonomiska utmaningar. Ollila tror att de skulle kunna förbättra sin ekonomiska situation genom att anpassa sin konsumtion och lära sig ekonomiska färdigheter.
Enligt Ollila består den tredje gruppen av dem som upprepade gånger får påminnelser om betalning och indrivning. Enligt undersökningen är de vanligaste orsakerna till indrivning inkomstbortfall (31 %) eller arbetslöshet (20 %). 30 procent berättar att de har blivit ruinerade av överbetalningar. 38 procent av dem som samlar på sig påminnelser tror inte att de kan klara av sina skulder utan problem.
Medmänsklig indrivning uppmuntrar till och ger resultat
Finlands näst största indrivningsbyrå, som i oktober bytte namn från OK Indrivning till B2 Impact, tror på medmänsklig indrivning.
”Vi vill ligga i framkant inom indrivningsbranschen och förändra sättet att driva in skulder. Vi når kunderna via telefon för att ta reda på om de är medvetna om fakturan. Om kunden betalar sin räkning i det här skedet uppstår inga extra kostnader. Om det finns fler räkningar hjälper vi till att ta fram en förnuftig och kostnadseffektiv plan för att betala eller minska räkningen”, säger Ollila.
B2 Impact följer regelbundet upp kundnöjdheten och implementeringen av den medmänskliga modellen. I en löpande kundnöjdhetsundersökning** som genomförs av det externa företaget WheelQ får B2 Impact 9 av 10 poäng, med över 7 600 kunder som svarat under innevarande år.
”Det ligger i allas intresse att kunden betalar sina skulder så snabbt som möjligt. Vårt humana arbetssätt har gett hopp och resultat, varannan minut betalar en av våra kunder sin sista avbetalning”, säger Ollila.
*Undersökningen genomfördes i två delar av Norstat Finland på uppdrag av B2 Impact. Undersökningarna utfördes mellan september och oktober 2024. I den första delen undersöktes status och sannolikhet för indrivning. I den andra delen av undersökningen undersöktes målgruppernas attityder till inkasso, inkassobyråer och den ekonomiska utvecklingen. Enkäten besvarades av 1 004 finländare. Hälften av de svarande hade varit kund hos ett inkassoföretag och hälften hade inte varit det.
** WheelQ är ett globalt mjukvaruföretag inom kundupplevelse med verksamhet i mer än 38 länder.
Huvudpunkter från undersökningen:
• I målgruppsundersökningen skiljer sig seniorer och ungdomar åt i hur de ser på sin ekonomiska situation nu och i framtiden: så många som 90 procent av 60–85-åringarna säger att de inte har några ekonomiska problem eller är rädda för ekonomiska problem i framtiden. Bland ungdomar (15–24 år) känner 25 procent av de tillfrågade ekonomisk osäkerhet och rädsla.
• Unga vuxna är mer benägna att bli inkassokunder. 24,4 procent av 25–34-åringarna har redan varit inkassokunder och 10,5 procent har fått flera betalningspåminnelser.
• Av dem som har fått flera betalningspåminnelser bor 42 procent ensamma och 16 procent bor i ett hushåll med två vuxna utan barn.
• Tre olika typer av skulder är vanligare bland dem som fått flera betalningspåminnelser: 42 procent. förkonsumentkrediter, 28 procent för snabblån och 19 procent för kreditkortsskulder.
• 54 procent av dem som har fått flera betalningsanmärkningar anser att de inte har fått tillräckligt med stöd när det gäller ekonomisk förvaltning och ekonomiska färdigheter.
• I fokusgruppsundersökningen ser 20 procent av dem som har fått flera betalningspåminnelser den ekonomiska situationen om ett år som mycket dyster, medan 7 procent av alla svarande i fokusgruppsundersökningen känner på samma sätt. Ungefär hälften av de tillfrågade (47 %) tror att den ekonomiska situationen kommer att vara oförändrad jämfört med idag.